Blogikirjoitus

Yrityksen markkinointi haltuun: mistä aloittaa?!

tammikuu 25, 2021

Tiedät, että yrityksen markkinointi on tärkeä liiketoimintastrategian toteuttamisen työkalu, mutta arjen pyörityksessä siihen ei tunnu riittävän aikaa tai tarmoa. Markkinointi näyttää höttöiseltä möhkäleeltä, josta on vaikea napata kiinni – saatikka tietää, mistä sen pilkkominen kannattaisi aloittaa. Tässä kirjoituksessa autamme sinut alkuun yrityksesi markkinoinnin suunnittelussa syventymällä perusasioihin!

Tutustu Rotian markkinointipalveluihin!

Yrityksen markkinointi – sen tarkoitus on auttaa yritystä menestymään. Aikajänne voi olla lyhyt tai pitkä, mutta tähtäimessä pitäisi aina olla viivan alta ja plusmerkin jälkeen löytyvän luvun kasvattaminen. 

Näinhän sen pitäisi mennä, mutta ihan liian monessa yrityksessä markkinoinnin ja liiketoiminnan välillä ammottaa silti syvä kuilu. Kuilu, johon viskotaan summamutikassa rahaa ja toivotaan, että setelinipun uhraus markkinoinnin jumalille tuottaisi tällä kertaa jotain tulostakin.

Suurimpana syynä tähän on kokemuksemme mukaan suunnittelun puute. Ja tarkennettuna vielä: strategiseen ymmärrykseen perustuvan suunnittelun puute.

Yrityksen markkinointi: kuluerästä investoinniksi

Markkinointi muuttuu kuluerästä investoinniksi, kun sen suunnittelun lähtökohdaksi otetaan yrityksen liiketoimintastrategia. Ja strategiahan edellyttää sitä, että perusasiat, kuten yrityksen olemassaolon tarkoitus, ovat mietittyinä, kirkastettuina ja sisäistettyinä.

Suosittelemmekin, että aloitat markkinoinnin kehittäminen palaamalla perusasioiden ääreen. Jos yrityksesi missio, visio, arvot ja strategia on jo kirjattuina, lue ne ajatuksella läpi ja pohdi, ovatko ne ajan tasalla. Tee mahdolliset täsmennykset ja päivitykset, jonka jälkeen voit alkaa rakentaa markkinoinnin strategista suunnitelmaa.

Pohdinnan tueksi voi lukaista alla olevan tekstin. Seuraavassa blogissamme käsitellään markkinoinnin strategista suunnittelua, joten pysy kuulolla, jos tämä vuosi on se, jolloin markkinointi laitetaan vihdoin yrityksessäsi kuosiin! Rotia markkinointiin! Prkl!

Ja jos kaipaat jo tässä vaiheessa apua liiketoimintasi tavoitteiden ja markkinointiviestintäsi yhdistämiseen, ota yhteyttä!

Unohda missio ja visio   

Sanoissa missio ja visio on keksimällä keksityn aromia, jälkimaussa unohduksen tuomaa pölyisyyttä. Kehotammekin unohtamaan moiset vissiot, voit käyttää aikasi paljon hyödyllisemminkin. Tärkeintä on yksinkertaisesti pohtia sitä, miksi yrityksesi on ylipäätään perustettu. Miksi se on olemassa, mikä sen merkitys on asiakkaillesi ja mahdollisesti koko yhteiskunnalle? Minkä ongelman yrityksesi ratkaisee, mitä hyötyä siitä on? Haluatteko muuttaa maailmaa – tai ainakin joltain osin asiakkaidenne maailmaa – paremmaksi?

Jos yritysjohto ei osaa kertoa, miksi yritys on olemassa, ei sitä tiedä sen työntekijät, sidosryhmät tai sijottajatkaan. Saatikka potentiaaliset asiakkaat.

Toivottavasti olemme yksimielisiä siitä, että asiakkaalle on aika perustavanlaatuinen ostamisen este se, että yritys ei osaa kertoa mitä hyötyä sen tuotteista ja palveluista on ostajalle.

Missio ja visio, sittenkin?   

Kuten kirjoitin edellä, mission ja vision voi termeinä halutessaan unohtaa ja keskittyä ihan vaan sanallistamaan sitä, miksi yritys on olemassa. Joskus termit toimivat ajattelun työkaluna, joten käydään vielä läpi, mitä missio ja visio  oikeastaan käsitteinä tarkoittavatkaan. Ja saattaahan tänne altavistata itsensä vaikka liiketalouden opiskelija (Rotia <3 opiskelijat, lue millaista meillä on olla harjoittelussa)!

Missio kertoo syyn, jonka takia yritys on ylipäätään perustettu. Tässä muutama esimerkki läheltä ja kaukaa, miten sen voi ilmaista:

  • TED: Spread ideas.
  • Tesla: To accelerate the world’s transition to sustainable energy.
  • KONE: Teemme kaupungeista parempia paikkoja elää.
  • YLE: Vahvistaa suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria.

Visio tarkoittaa tapaa, jolla missiosta tehdään totta ja määrittelee, millainen yritys haluaa olla. Taas muutama esimerkki:

  • KONE tarjoaa parhaan käyttäjäkokemuksen. (KONEen strategia)
  • YLE on suomalaisten merkityksellisin media ja alan rohkea uudistaja.
  • Atria: Me haluamme olla johtava pohjoiseurooppalainen ruokatalo. (Atrian strategia)

Älä unohda arvoja   

Arvot kertovat yrityksen tavasta toimia ja ne ohjaavat kaikkea toimintaa yrityksen kaikilla tasoilla. Ne auttavat myös ja erityisesti silloin, kun kaikki menee persiilleen: näistä toimintaamme ohjaavista arvoista pidämme kiinni viimeiseen asti!

Arvojen ei tarvitse olla maailmoja syleileviä julistuksia, vaan niiden pitäisi kummuta arjen toimintatavoista ja heijastaa koko yrityksen kulttuuria. Ne voivat kertoa tavastanne palvella asiakkaita, vaikuttaa ympäröivään maailmaan, yrityksen sisäisestä kulttuurista tai jostain ihan muusta – kunhan ne ovat totta jokapäiväisessä toiminnassanne!

Jatketaan aiempien esimerkkien parissa.

KONEen arvot:

  • Välittäminen
  • Asiakas
  • Yhteistyö
  • Rohkeus

YLEn arvot:

  • Riippumattomuus
  • Luotettavuus
  • Ihmisten arvostaminen

Tiivistetysti  

Markkinointi on tiukasti yhteydessä yrityksen missioon, visioon, arvoihin ja strategiaan – ilman niitä markkinointia on oikeastaan järjetöntä tehdä! Muista kuitenkin, ettet anna termien hämätä, vaan keskity kirkastamaan kolme asiaa:

  • Miksi yrityksemme on olemassa
  • Mikä sen merkitys asiakkaillemme on
  • Mitkä ovat tärkeimmät toimintaamme ohjaavat arvot

Kun nämä perusasiat on mietittynä, voit siirtyä strategiseen suunnitteluun. Siitä lisää seuraavassa blogissamme!

Ja hei, muista tilata neljännesvuosittain ilmestyvä uutiskirjeemme täyttämällä sivun yläosasta löytyvä osoitekenttä!

Marita Hurme

Maatu on podcast-addikti, jonka ammatillinen identiteetti rakentuu palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi -kolmiyhteyden varaan. P.S. Hän on myös porilainen! #tua   

COPYRIGHT @ 2020 KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN   .   ROTIA   .   PRKL  .  TIETOSUOJASELOSTE