Yrityksen markkinointi haltuun: mistä aloittaa?!
25 tammikuun, 2021
Blogikirjoitus
25 tammikuun, 2021
Tiedät, että yrityksen markkinointi on tärkeä liiketoimintastrategian toteuttamisen työkalu, mutta arjen pyörityksessä siihen ei tunnu riittävän aikaa tai tarmoa. Markkinointi näyttää höttöiseltä möhkäleeltä, josta on vaikea napata kiinni – saatikka tietää, mistä sen pilkkominen kannattaisi aloittaa. Tässä kirjoituksessa autamme sinut alkuun yrityksesi markkinoinnin suunnittelussa syventymällä perusasioihin!
Tarvitseeko yrityksesi osaamista markkinoinnin saralla? Oli sitten kyse videotuotannoista, verkkosivuista tai muuta, me olemme kumppanisi. Tutustu Rotian markkinointipalveluihin!
Yrityksen markkinointi – sen tarkoitus on auttaa yritystä menestymään. Aikajänne voi olla lyhyt tai pitkä, mutta tähtäimessä pitäisi aina olla viivan alta ja plusmerkin jälkeen löytyvän luvun kasvattaminen.
Näinhän sen pitäisi mennä, mutta ihan liian monessa yrityksessä markkinoinnin ja liiketoiminnan välillä ammottaa silti syvä kuilu. Kuilu, johon viskotaan summamutikassa rahaa ja toivotaan, että setelinipun uhraus markkinoinnin jumalille tuottaisi tällä kertaa jotain tulostakin.
Suurimpana syynä tähän on kokemuksemme mukaan suunnittelun puute. Ja tarkennettuna vielä: strategiseen ymmärrykseen perustuvan suunnittelun puute.
Markkinointi muuttuu kuluerästä investoinniksi, kun sen suunnittelun lähtökohdaksi otetaan yrityksen liiketoimintastrategia. Ja strategiahan edellyttää sitä, että perusasiat, kuten yrityksen olemassaolon tarkoitus, ovat mietittyinä, kirkastettuina ja sisäistettyinä.
Suosittelemmekin, että aloitat markkinoinnin kehittäminen palaamalla perusasioiden ääreen. Jos yrityksesi missio, visio, arvot ja strategia on jo kirjattuina, lue ne ajatuksella läpi ja pohdi, ovatko ne ajan tasalla. Tee mahdolliset täsmennykset ja päivitykset, jonka jälkeen voit alkaa rakentaa markkinoinnin strategista suunnitelmaa.
Pohdinnan tueksi voi lukaista alla olevan tekstin. Seuraavassa blogissamme käsitellään markkinoinnin strategista suunnittelua, joten pysy kuulolla, jos tämä vuosi on se, jolloin markkinointi laitetaan vihdoin yrityksessäsi kuosiin! Rotia markkinointiin! Prkl!
Ja jos kaipaat jo tässä vaiheessa apua liiketoimintasi tavoitteiden ja markkinointiviestintäsi yhdistämiseen, ota yhteyttä!
Sanoissa missio ja visio on keksimällä keksityn aromia, jälkimaussa unohduksen tuomaa pölyisyyttä. Kehotammekin unohtamaan moiset vissiot, voit käyttää aikasi paljon hyödyllisemminkin. Tärkeintä on yksinkertaisesti pohtia sitä, miksi yrityksesi on ylipäätään perustettu. Miksi se on olemassa, mikä sen merkitys on asiakkaillesi ja mahdollisesti koko yhteiskunnalle? Minkä ongelman yrityksesi ratkaisee, mitä hyötyä siitä on? Haluatteko muuttaa maailmaa – tai ainakin joltain osin asiakkaidenne maailmaa – paremmaksi?
Jos yritysjohto ei osaa kertoa, miksi yritys on olemassa, ei sitä tiedä sen työntekijät, sidosryhmät tai sijottajatkaan. Saatikka potentiaaliset asiakkaat.
Toivottavasti olemme yksimielisiä siitä, että asiakkaalle on aika perustavanlaatuinen ostamisen este se, että yritys ei osaa kertoa mitä hyötyä sen tuotteista ja palveluista on ostajalle.
Kuten kirjoitin edellä, mission ja vision voi termeinä halutessaan unohtaa ja keskittyä ihan vaan sanallistamaan sitä, miksi yritys on olemassa. Joskus termit toimivat ajattelun työkaluna, joten käydään vielä läpi, mitä missio ja visio oikeastaan käsitteinä tarkoittavatkaan. Ja saattaahan tänne altavistata itsensä vaikka liiketalouden opiskelija (Rotia <3 opiskelijat, lue millaista meillä on olla harjoittelussa)!
Missio kertoo syyn, jonka takia yritys on ylipäätään perustettu. Tässä muutama esimerkki läheltä ja kaukaa, miten sen voi ilmaista:
Visio tarkoittaa tapaa, jolla missiosta tehdään totta ja määrittelee, millainen yritys haluaa olla. Taas muutama esimerkki:
Arvot kertovat yrityksen tavasta toimia ja ne ohjaavat kaikkea toimintaa yrityksen kaikilla tasoilla. Ne auttavat myös ja erityisesti silloin, kun kaikki menee persiilleen: näistä toimintaamme ohjaavista arvoista pidämme kiinni viimeiseen asti!
Arvojen ei tarvitse olla maailmoja syleileviä julistuksia, vaan niiden pitäisi kummuta arjen toimintatavoista ja heijastaa koko yrityksen kulttuuria. Ne voivat kertoa tavastanne palvella asiakkaita, vaikuttaa ympäröivään maailmaan, yrityksen sisäisestä kulttuurista tai jostain ihan muusta – kunhan ne ovat totta jokapäiväisessä toiminnassanne!
Jatketaan aiempien esimerkkien parissa.
KONEen arvot:
YLEn arvot:
Markkinointi on tiukasti yhteydessä yrityksen missioon, visioon, arvoihin ja strategiaan – ilman niitä markkinointia on oikeastaan järjetöntä tehdä! Muista kuitenkin, ettet anna termien hämätä, vaan keskity kirkastamaan kolme asiaa:
Kun nämä perusasiat on mietittynä, voit siirtyä strategiseen suunnitteluun. Siitä lisää seuraavassa blogissamme!
Ja hei, muista tilata neljännesvuosittain ilmestyvä uutiskirjeemme täyttämällä sivun yläosasta löytyvä osoitekenttä!