Yrityksen markkinointi haltuun: mistä aloittaa?!
25 tammikuun, 2021
Blogikirjoitus
3 syyskuun, 2018
Taisabaki (体捌き) on kamppailulaji termi joka tarkoittaa karkeasti väistämistä. Sen taustalla on luoda itselle parempi paikka tehdä omaa tekniikkaa, on kyseessä sitten puolustus tai hyökkäys. Siksi se on tärkein yksittäinen tekniikka johon tulisi jokaisen kamppailua harjoittelevan panostaa sekä kiinnittää huomiota. Vanha opettajani Sensei Yuji Matsuoi sanoi: ”Jos et osaa väistää, niin kaikki muut tekniikat ovat turhia.”
”Väistäminen antaa sinulle mahdollisuuden omaan tekniikkaan”. Tämän voisi soveltaa markkinoinnissa vaikka seuraavasti: ”Ole kuule ihan vitun oikeasti rohkea ja erotu”.
Silti tuntuu usein siltä, että asiat tehdään jostain syystä lähes aina samalla tavalla, tiettyjen ”normien” mukaan. Minkä ihme ”normien”? Kuka on asettanut jonkun määreen miltä pitää näyttää tai kuulostaa? Miksi pitää olla korrekti siinä mitä sanoo, missä ja kelle? Ettei vaan loukkaa tai ärsytä ketään? No tarkoituksellinen loukkaaminen jotain ihmistä tai ryhmää kohtaan jää takuulla mieliin, mutta onko se edes tarpeellista. Ei ainakaan mulle ja meille.
No jokunen sana ”normeista”. Suurten levy-yhtiöiden koneisto suoltaa pihalle artisteja tietyn kaavan ja ”normien” mukaan eli biisit on samojen säveltäjien tekemiä ja artistit ovat käyneet stylistin pakeilla. Silti näissäkin artisteissa on tyyppejä joilla on jotain omaa joka herättää huomion – karisma, rohkeus yms. joka erottaa, vaikka kappaleensa kuulostavatkin saman hittitehtaan luukusta tulleilta. Näistä artisteista ne joilla oikeasti on oma ääni, tyyli ja/tai karisma takuulla näkyvät ja mahdollisesti luovat pitkän sekä vakaan uran. Voisi silloin sanoa, että he ovat tehneet ”väistönsä” oikein.
Olemalla oma itsensä: aito, avoin, hullu, luonnonlapsi tai mitä termejä nyt halutaankaan käyttää, niin takuulla jää mieleen – hyvässä ja pahassa. Esimerkkinä vaikka Keskisen Vesa joka tekee ja touhuaa välillä ”suuren” yleisön kovastikin paheksumia asioita ja saa jengiltä kulmakarvat kurttuun, niin silti nuo touhunsa kummasti kiinnostavat ihmisiä. Ja kyllä sillä on aivan varmasti vaikutusta Veljekset Keskisen näkyvyyteen ja myyntiin – niin hyvässä kuin pahassa. Vesan touhut ovat varmasti osa jonkinlaista markkinointisuunnitelmaa, näin haluan uskoa vaikka en sitä tiedä. Oli miten oli niin Vesa tekee juuri sitä mikä on markkinoinnin tärkein tehtävä eli jättää muistijäljen! Mikä jää mieleen niin sen perusteella Sinun asiakkaasi tekevät valintansa.
Ollaan täällä meidän pikku pajassa mietitty sitä miten me erottaudutaan, niin kyllä esille on noussut se seikka, että pitää olla oma itsensä. Me kiroillaan jos siltä tuntuu, PRKL. Ollaan suorapuheisia, mutta myös reiluja. Ollaan välittömiä ja rentoja – kun tulet kylään tarjotaan ja ehdotetaan muutakin juomista kuin kahvi (tee, jallu, kalja, punkku tai vinkku). Arvatkaas mitä menee eniten? Me siis uskotaan edelleen kasvokkain tapahtuvaan kohtaamiseen ja henkilökohtaisuuteen. Onko nämä nyt sitten ero muihin, no vaikutukset on olleet ainakin tähän mennessä positiivisia.
Yhteenvetona:
On hyvä olla hölmö. On lupa hölmöillä. Älä teeskentele. Ole avoin ja reilu. Jää mieleen!!!