Podcast

Poikkeustila-podcast, jakso 12: startup-yritys poikkeustilassa

huhtikuu 28, 2020

  • Vieras 01: Jani Jokela, operatiivinen johtaja, omistaja, Aiwo Digital Oy
  • Jakso kuunneltavissa SoundCloudissa ja Spotifyssa

Poikkeustila-podcastin jaksossa numero 12 on vieraana maailman parasta tekoälyanalytiikka tekevän startup-yritys Aiwo Digital Oy:n operatiivinen johtaja Jani Jokela, joka on myös yksi yrityksen omistajista. Keskustelemme Janin kanssa siitä, millaista uniikkia bisnestä tehdään naittamalla laadullinen tutkimus ja tekoäly, mitä kasvuoppeja vahvasti kansainvälistyvällä yrityksellä on antaa ja kuinka kasvuyrityksessä on sopeuduttu poikkeustilaan.

Jakson vieras: Jani Jokela

Finanssialalla pitkään työskennellyt Jani Jokela on yrittäjäperheen kasvastti, ja kipinä yrittäjyyteen syttyi jo lapsuudenkodissa. Pankkityössä käydyt keskustelut yrittäjäasiakkaiden kanssa antoivat kipinälle happea, ja Jani alkoi pyörittää päivätyönsä ohessa laadulliseen tutkimukseen keskittynyttä konsulttiyritystä. Tällä hetkellä Jani toimii operatiivisena johtajana Aiwo Digital Oy:ssä, jonka yksi omistajista hän myös on.

Aiwo Digital

Viitisen vuotta sitten Aiwon nykyistä bisnestä ei olisi voinut olla olemassa. Parissa vuodessa laskentakapasiteetti ja teknologia ovat kehittyneet niin valtavasti, että tekoälyn nykyisenkaltainen hyödyntäminen laadullisessa tutkimuksessa on tullut mahdolliseksi.

Aiwon sovellus analysoi –perinteisesti vahvasti numeroihin perustuneen – liikkeenjohdon  päätöksenteon tueksi laadullista dataa. Tyypillisiä Aiwon asiakkaita ovat suuryritykset, joille kertyy valtavia määriä laadullista dataa, jota ei ole aiemmin pystytty hyödyntämään.

Esimerkiksi asiakasyrityksen puhelinpalveluun voi tulla satoja puheluita tunnissa, ja perinteisin laadullisin tutkimusmenetelmin datan analysointi on niin hidasta, että sitä kannattaa hyvin harvoin tehdä. Aiwon kehittämä tekoälysovellus analysoi ja visualisoi reaaliaikaisesti tällaista dataa.

Aiwo on todellinen alansa edelläkävijä, joka suuntaa päämärätietoisesti kansainvälisille markkinoille. Alku näyttää enemmän kuin lupaavalta: ensimmäiset kansainväliset asiakkuudet on hankittu ja Teams-palavereissa on kuultu useammankin kerran, että I’m very impressed!

Startup-yritys ja kasvuopit

Onnistuneesti kansainvälistä kasvua hakevalla startupilla on jakaa muutama kullanarvoinen vinkki maailmanvalloituksesta haaveileville:

  1. Ole asiakaslähtöinen: Ota mahdollisimman aikaisessa kehitysvaiheessa yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin ja ala kerätä arvokasta palautetta.
  2. Panosta myyntiin alusta lähtien.
  3. Ole edelleen asiakaslähtöinen: Älä esittele tuotteesi ominaisuuksia, vaan kerro, miten sen avulla ratkaistaan asiakkaan ongelmia eli mitä sellaista arvoa se tuottaa, että siitä kannattaa maksaa.
  4. Kilpailua on aina, joten luo paras mahdollinen asiakaskokemus ja brändi.

Osallistu keskusteluun

Hyvä lukija, olemme kaikki yhdessä poikkeustilassa ja yhdessä me siitä myös selviämme. Toivommekin, että tulet mukaan jakamaan sisältöjä, toimintatapoja ja ideoita – kaikkia niitä tarinoita, jotka auttavat meitä löytämään uusia ratkaisuja poikkeustilasta selviämiseen. Osallistu keskusteluun, kysy, kommentoi ja ehdota vieraita Poikkeustila-podcastin Facebook-sivulla, Instagramissa  tai ottamalla meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse, yhteystiedot löytyvät täältä.

Lisää Poikkeustilaa

Yhteistyökumppanit

Poikkeustila-podcastin yhteistyökumppaneita ovat OP Keski-Suomi, Keski-Suomen Yrittäjät, Keski-Suomen liitto, Business Jyväskylä ja Jyväskylän kaupunki.

Marita Hurme

Maatu on podcast-addikti, jonka ammatillinen identiteetti rakentuu palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi -kolmiyhteyden varaan. P.S. Hän on myös porilainen! #tua   

COPYRIGHT @ 2019 KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN   .   ROTIA   .   PRKL  .  TIETOSUOJASELOSTE