Poikkeustila-podcast, jakso 18: Nuppu Print Company poikkeustilassa
28 toukokuun, 2020
Podcast
28 toukokuun, 2020
Jakson vieras on Jenni Salminen, joka on paitsi Nuppu Print Companyn toinen omistaja, myös Ommel ry:n puheenjohtaja ja Kässämessu-aktiivi. Jaksossa keskustellaankin kangas- ja paperituotteistaan tunnetun Nupun sopeutumisesta poikkeustilaan, mutta myös sen vaikutuksista tapahtumajärjestämiseen.
Nupun tarina alkoi kirjan julkkareissa, kun kustannustoimittaja Jenni Salminen ja kuvittaja Satu Kontinen alkoivat keskustella unelmistaan. Nyt, nelisen vuotta myöhemmin, Nuppu on kasvava ja kansainvälistyvä yritys, jonka tavoitteena on maailmanvalloitus. Työnjako on selvä: Satu vastaa Nupun kukkakuoseista ja brändistä, Jennin vastuulla on kaikki muu ja tärkeinä apukäsinä toimivat kolme työntekijää. Lue Nupun koko tarina täältä.
Alkuvuodesta 2020 Nupun kasvusuunnitelmat etenivät hyvin. Havin kanssa oli tehty lisenssituotteena servettimallisto, tuotteille oli saatu kansainvälisiä jälleenmyyjiä, verkkokauppa- ja messumyynnit olivat kasvussa, kalenterissa oli isoja kansainvälisiä messuja ja sijoittakumppaneitakin oli tarjolla.
Poikkeustilan alkaessa maaliskuussa iso osa myynnistä katosi samoin tein: messuja peruttiin ja verkkokauppakin pysähtyi täysin. Tilanne näytti lohduttomalta, mutta verkkokaupan myynti alkoi elpyä nopeasti: kun ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona, on myös aikaa harrastaa ja ommella, ja kangastilaukset lähtivät nousuun.
Nuppu haki ja sai Business Finlandin kehittämisrahaa. Verkkokaupan pyörittäminen ja messuille osallistuminen sitovat yleensä resursseja niin, ettei kehittämistyölle tahdo jäädä arjessa aikaa. Saatu rahoitus yhdistettynä lukuisiin peruttuihin messuihin onkin tuonut Nupulle sekä aikaa että rahaa liiketoiminnan kehittämiseen, joten tilanne on lähes tulkoon ideaali!
Jenni on Kässämessu-aktiivi ja messut ovat Nupulle tärkeä myyntikanava, joten kevään messujen peruuntuminen oli iso kolaus yritykselle. Aktiivinen ja idearikas kässäyhteisö onnistui kuitenkin muuttamaan messut virtuaalitapahtumaksi muutamassa viikossa. Verkkosivun ja Facebookin yhdistelmällä näytteilleasettajat saivat tuotteensa esille, messuvieraat pääsivät verkko-ostoksille ja nauttimaan monipuolisesta liveohjelmasta. Messut olivat huikea menestys, ja suunnitelmissa on hyödyntää ja kehittää virtuaalikonseptia myös jatkossa.
Käy kuuntelemassa, mitä Jenni kertoo Nupun kasvustrategiasta, kansainvälistymiskeinoista, Ommel ry:stä, tapahtumajärjestämisestä, somepresenssistä ja yhteisöllisyydestä!
Hyvä lukija, olemme kaikki yhdessä poikkeustilassa ja yhdessä me siitä myös selviämme. Toivommekin, että tulet mukaan jakamaan sisältöjä, toimintatapoja ja ideoita – kaikkia niitä tarinoita, jotka auttavat meitä löytämään uusia ratkaisuja poikkeustilasta selviämiseen. Osallistu keskusteluun, kysy, kommentoi ja ehdota vieraita Poikkeustila-podcastin Facebook-sivulla, Instagramissa tai ottamalla meihin yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse, yhteystiedot löytyvät täältä.
Poikkeustila-podcastin yhteistyökumppaneita ovat OP Keski-Suomi, Keski-Suomen Yrittäjät, Keski-Suomen liitto, Business Jyväskylä ja Jyväskylän kaupunki.