Yrityksen markkinointi haltuun: mistä aloittaa?!
25 tammikuun, 2021
Blogikirjoitus
18 helmikuun, 2020
Podcastin, kuten kaiken sisältömarkkinoinnin, tavoite on tuottaa lisäarvoa asiakkaalle – usein jo ennen varsinaista ostotapahtumaa. Sisällön laadun merkitystä ei voikaan liikaa korostaa ja tässä kirjoituksessa käydään läpi niitä palikoita, joilla rakennetaan hyvä podcast!
Kirjoitus on osa Podcast ja asiakaslähtöinen markkinointi -kirjoitussarjaa. Lue osat 1 ja 2:
Podcastin tavoitteiden tulee olla yhdenmukaisia yrityksen strategisten tavoitteiden kanssa. Kun tiedät, kenet ja mitä haluat podcastisi avulla saavuttaa sekä olet hankkinut jonkinlaisen mielikuvan siitä, millainen sisältö kohderyhmääsi kiinnostaa, on aika alkaa ideoida tarkemmin sen sisältöä ja rakennetta!
Yrityspodcastien aihepiiri liittyy yleensä yrityksen toimialaan, tuotteisiin tai palveluihin. Kuten kaiken sisältömarkkinoinnin, myös podcastin tavoite on auttaa, innostaa ja viihdyttää kuuntelijoita – ei vain kertoa yrityksen ylivertaisen tuotteen ominaisuuksista tai palvelun pistämättömyydestä.
Mieti, mitä sellaisia teemoja yritykseesi, sen toimialaan, tuotteisiin tai palveluihin liittyy, jotka ovat merkityksellisiä kohdeyleisöllesi. Voit jakaa tietoa, antaa vinkkejä, synnyttää oivalluksia, viihdyttää ja ilahduttaa – kunhan tuotat kuuntelijalle aidosti lisäarvoa!
Esimerkiksi hyvinvointivalmentaja voi perehtyä siihen, mistä elementeistä hyvinvointi syntyy, millä käytännön keinoin sitä voi arjessa lisätä, vastata kuuntelijoiden hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin ja kertoa inspiroivia esimerkkitarinoita onnistuneista elämäntapamuutoksista.
Yritä keskittyä olennaiseen: yhteen jaksoon saa mahtumaan paljon asiaa, mutta pyri siihen että voit helposti ja ymmärrettävästi kertoa, mistä jaksossa on kyse!
Kun olet perillä siitä, mihin kohderyhmääsi kiinnostaviin teemoihin haluat podcastissasi perehtyä, on aika miettiä podcastin formaattia eli podcastin muotoa: haastatteletko kiinnostavia henkilöitä, jutusteletko rennosti useamman vieraan kanssa, oletko yksin äänessä, onko sinulla juontajapari…
Usein on käytännöllistä pitää yksi ja sama host äänessä koko podcastin tuotantokauden ajan. Kuulijat tottuvat nopeasti hostin ääneen, puhetyyliin ja tapaan, jolla hän ohjaa podcastin kulkua. Jos hosteja on useampi, haastateltavana on lisäksi vieras ja kaikkien äänet ovat samantyyppisiä, kuuntelijan voi olla vaikea seurata keskustelua.
Varsinkin, jos podcastissa ei ole vierailijoita, kaksi hostia voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu: kumpikin tuo oman näkökulmansa keskusteltaviin teemoihin, ja kun henkilökemiat toimivat, dialogia on kiinnostavaa ja viihdyttävää kuunnella.
Päätätpä sitten ottaa yhden tai useamman henkilön hostaamaan podcastiasi, tee aina testijakso ennen varsinaisen podcast-tuotannon aloittamista!
Podcastin sisällön ideointiin kannattaa valjastaa useampia henkilöitä ja mahdollisuuden mukaan myös kohdeyleisön edustajia. Esimerkiksi muutaman tunnin työpajassa syntyy paljon ideoita, joista podcast-työryhmä voi valita kiinnostavimpia helmiä jatkokehitystä varten.
Muutamia ideoita alkuun pääsemiseksi:
Podcastin tärkeimmät minuutit ovat heti jakson alussa: silloin kerrotaan, mistä podcastissa ja jaksossa on kyse sekä herätellään kuuntelijan mielenkiinto. Muista kuuntelijanäkökulma ja kerro, miksi podcastisi ja sen jakson aihe ovat hyödyllisiä juuri sille kohderyhmälle, jota tavoittelet!
Jaksorakenteen suunnittelussa voi hyödyntää “kolmiyhteysoppia” eli sisällyttää jokaiseen jaksoon 1) viihdyttävää, 2) inspiroivaa ja 3) faktapainotteista sisältöä. Esimerkiksi asiantuntijahaastatteluihin keskittyvän podcastin jakso voisi koostua seuraavanlaisista osioista:
Data-analyytikko ja podcastaaja Alli Torban on tutkinut valtavan määrän podcasteja ja määritellyt keräämänsä datan perusteella millainen on suosituimpien podcast-jaksojen rakenne. Torban huomasi muun muassa, että yllämainitun kolmiyhteysopin lisäksi sisältöosioiden järjestystä on hyvä vaihdella jaksoittain. Lisää tietoa Torbanin löydöksistä täällä: https://podcastmovement.com/how-i-cut-my-podcast-production-time-in-half/
On täysin mahdollista tehdä timanttista sisältöä ilman editointia, mutta yleensä on kuuntelijaystävällisempää editoida kuin jättää editoimatta.
Varsinkin käsikirjoittamattomissa tai haastattelupodeissa saattaa aiheesta harhautuminen, hiljaiset hetket tai ei-toivotut äänet hankaloittaa kuuntelukokemusta paljonkin.Tylsät kysymykset, hapuilevat vastaukset ja kuolleet kohdat on näppärää poistaa jälkituotannossa.
Erityisesti editoimattomassa haastattelupodcastissa haastattelijan pitää valmistautua superhyvin haastatteluun, jotta osaa sujuvasti pitää yllä ja ohjata keskustelua.
Kuten suositun 99% Invisible -podcastin Roman Mars on sanonut Twitterissä:
“If you have 100,000 listeners and you edit out one useless minute you are saving 100,000 wasted minutes in the world. You’re practically a hero.”
Ole siis sankari ja editoi! Jos se ei ole mahdollista, valmistaudu ainakin huolella ja käsikirjoita mahdollisimman paljon!
Suosittujen podcastien jaksopituudet vaihtelevat alle kymmenen minuutin kiteytyksistä useiden tuntien mittaisiin syväluotauksiin.
Podcastien yksittäistenkin jaksojen kesto voi vaihdella, joten jos asiaa on toisinaan enemmän kuin vähemmän, on aivan ok julkaista eripituisia jaksoja.
Sopiva jakson kesto onkin se, jossa ehdit käydä haluamasi teemat rauhassa läpi. Jakson kestoa tärkeämpää on se, että kerrot yleisöäsi aidosti kiinnostavia tarinoita ja vältät joutokäyntiä!
***
Lukaise podcast-kirjoitussarjamme osa 1: 10 hyvää syytä hyödyntää podcastia yrityksen markkinointiviestinnässä sekä osa 2: 3 tärkeää strategista tavoitetta podcastin perustana.
Voit myös tutustua Rotian omaan Kauppakatu 14 -podcastiin Spotifyssa! Ja kerromme lisää tarjoamistamme podcast-palveluista täällä.
Jos haluat keskustella, sopisiko podcast osaksi yrityksesi sisältömarkkinoinnin palettia, jätä yhteystietosi yhteydenottolomakkeella tai soita suoraan Rotian podibuilderille Tepolle numeroon 050 496 1224!