Blogikirjoitus

Podcast ja asiakaslähtöinen sisältömarkkinointi, osa 2

22 marraskuun, 2019

3 tärkeää strategista tavoitetta podcastin perustana

Podcast on osa sisältömarkkinoinnin kokonaisuutta, jonka avulla toteutetaan yrityksen strategisia tavoitteita. Podcastin suunnittelu alkaakin siitä, että määritellään mitä, ketä ja miksi sen avulla tavoitellaan. Kun pohja on rakennettu huolella, on podcastin sisällön suunnittelu määrätietoista, motivoivaa ja helppoa!

Lue myös podcast-saagan ensimmäinen osa 10 hyvää syytä hyödyntää podcastia yrityksen markkinointiviestinnässä

Miksi sisältömarkkinointiin kannattaa panostaa?

Sisältömarkkinoinnin, kuten kaiken markkinoinnin, tavoite on tukea yrityksen liiketoimintastrategiaa ja kasvattaa viivan alle ja plusmerkin jälkeen tulevaa numeroa. Suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin tekemisen sijasta yllättävän moni tekee sekalaisia sisältöjä – ja niitäkin vain siksi, koska kaikki muutkin täyttävät digitaalista ilmatilaa blogiteksteillä, somepäivityksillä ja erilaisilla ladattavilla sisällöillä.

Koska jokainen markkinointitoimenpide tukee liiketoimintastrategiaa, myös podcastin suunnittelu alkaa siitä, miten se auttaa toteuttamaan yrityksen kasvutavoitteita.

Jos haluat hyödyntää podcastia yrityksesi sisältömarkkinoinnissa, aloita projekti etsimällä vastaukset seuraaviin kolmeen kysymykseen:

  1. Mitä yrityksesi strategisia tavoitteita haluat toteuttaa podcastin avulla?
  2. Kenen tavoittaminen ja sitouttaminen on yrityksesi menestyksen kannalta kaikkein tärkeintä? 
  3. Mikä kohderyhmääsi motivoi?

1 Mitä yrityksesi strategisia tavoitteita haluat toteuttaa sisältömarkkinoinnin ja podcastin avulla?

Yritysten strategiset tavoitteet vaihtelevat, ja podcast kannattaa valjastaa palvelemaan niitä. Mieti siis ensimmäiseksi, mitä sinun yrityksesi strategisia tavoitteita podcast parhaiten edistäisi.

Asiantuntijaksi profiloituminen

Haluatpa sitten profiloitua asiantuntijaksi asiakkaidesi tai toimialan muiden osaajien silmissä, podcastin avulla se onnistuu!

Voit demota osaamistasi esimerkiksi ratkomalla asiakkaidesi ongelmia, kertomalla toimialan uusista tuulista, jakamalla tietoa kiinnostavista kirjoista, artikkeleista ja muista sisällöistä, analysoimalla uutisia ja ilmiöitä sekä keskustelemalla muiden kiinnostavien asiantuntijoiden kanssa.

Verkoston kehittäminen

Jos tavoitteenasi on kasvattaa ja/tai syventää verkostoasi, voit hyödyntää siinä helposti podcastia.

Podcast on luonteva syy ottaa yhteyttä kylmäänkin kontaktiin ja yleensä vastaanotto on sangen lämmin – ihmisistä on mukavaa, että heistä ja heidän osaamisestaan ollaan kiinnostuneita! Ja mahdollisuus lisätä oman brändin tunnettuutta houkuttaa monia.

Podcastissa ja podcastin tiimoilla keskustellessa opit tuntemaan paremmin potentiaalisen yhteistyökumppanisi sekä tämän osaamisen ja tarpeet. Avauksen jälkeen on helpompi jatkaa yhteydenpitoa ja ehdottaa vaikkapa yhteisen projektin suunnittelua!

Asiakassuhteiden kehittäminen

Kaikki verkostoista edellisessä kappaleessa sanottu pitää paikkansa myös asiakkaiden suhteen: potentiaalisen asiakkaan tavoittaminen ja olemassa olevan asiakassuhteen syventäminen onnistuvat mutkattomasti podcastin avulla!

Äläkä unohda, että samalla tarjoutuu mahdollisuus saada asiakkaaltasi referenssitarina hyödynnettäväksi muussa markkinoinnissasikin!

Työnantajamielikuvan rakentaminen

Jotta löydät yrityksellesi parhaat mahdolliset työntekijät, ja vieläpä sitoutat heidät luomaan ja kertomaan yrityksesi tarinaa, on yrityksen näyttävä ja kuuluttava muuallakin kuin Uutis-Ankan työpaikkailmoituksissa.

Näytä, että arvostat yrityksesi työntekijöitä ja päästä heidät äänen jakamaan omaa osaamistaan. Tai kerro yrityksessäsi hyviksi havaituista käytännöistä liittyen vaikkapa työntekijöiden hyvinvointiin, kouluttamiseen ja palkitsemiseen.

Brändimielikuvan rakentaminen

Kaikki yrityksesi markkinointiviestintä vaikuttaa brändimielikuvan rakentumiseen.  Podcastin kautta konkretisoituu se, miltä brändisi kuulostaa: millaisella äänensävyllä ja tarinoilla keskustelet asiakkaidesi kanssa.

2 Kenen tavoittaminen ja sitouttaminen on podcastin avulla yrityksesi menestyksen kannalta kaikkein tärkeintä?

Strategiset tavoitteet määrittelevät sen, ketä podcastin avulla tavoitellaan: nykyistä tai potentiaalista asiakasta, työntekijöitä, yhteistyökumppaneita, muita sidosryhmiä jne. Tavoittaminen voi tarkoittaa kahta asiaa: saadaan haluttu kohderyhmä kuuntelemaan podcastia ja saadaan halutut sidosryhmät mukaan podcastin tuotantoon.

Koska markkinointiviestinnän kohdentaminen edellyttää aina vastaanottajan tuntemista, kannattaa pohtia, voisiko podcastin tehdä selkeästi yhdelle kohderyhmälle, esim. ostajapersoonatyypille. Sisältöjä on usein helpompi tuottaa tarkalle kohderyhmälle kuin yrittää tavoittaa, sitouttaa ja aktivoida vauva ja sen vaari.

Oleellisen tärkeää on tietenkin myös tutkia, kuunteleeko tavoitekohderyhmäsi ylipäätään podcasteja. Esimerkiksi Radiomedia on tutkinut podcastien kuuntelua Suomessa, lisää tutkimuksesta täällä: https://www.radiomedia.fi/radiomainonta/tutkimustietoa-radiosta/podcast-tutkimus

Päätä siis, kenelle haluat tuottaa podcastillasi lisäarvoa!

3 Millaiset podcastit asiakkaitasi kiinnostavat?

Onpa ensisijainen tavoitteesi sitten tavoittaa uusia asiakkaita, syventää yhteistyötä  tai jotain ihan muuta, mieti kohderyhmäsi motiiveja: mitä lisäarvoa voit podcastin avulla tuottaa heille.

Motiivien kaivelussa kaikenlainen kohderyhmästä kerätty data, kuten asiakastutkimukset, kannattaa hyödyntää. Jos yrityksessäsi on tehty ostajapersoonat ja heille empatiakartat, motiiveihin kiinni pääsy helpottuu huomattavasti!

Jos kerättyä tietoa ei ole, eikä resurssit riitä kovin syvälliseen tiedon kaiveluun, kannattaa ainakin keskustella lähimpänä kohderyhmärajapintaa toimivien työntekijöiden (esimerkiksi asiakaspalvelu ja myynti) kanssa siitä, millaisia tyypilliset kohderyhmäsi edustajat ovat ja mitä asioita heidän kanssaan keskustellessa nousee usein esiin. Tällaisissa keskusteluissa saattaa hyvinkin nousta esiin podcastissa hyödynnettäviä teemoja.

***

Lue myös podcast-saagan ensimmäinen osa 10 hyvää syytä hyödyntää podcastia yrityksen markkinointiviestinnässä. Voit myös tutustua Rotian omaan Kauppakatu 14 -podcastiin Spotifyssa! Ja kerromme lisää tarjoamistamme podcast-palveluista täällä.

Jos haluat keskustella, sopisiko podcast osaksi yrityksesi sisältömarkkinoinnin palettia, jätä yhteystietosi yhteydenottolomakkeella tai soita suoraan Rotian podibuilderille Tepolle numeroon 050 496 1224!

Marita Hurme

Maatu on podcast-addikti, jonka ammatillinen identiteetti rakentuu palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi -kolmiyhteyden varaan. P.S. Hän on myös porilainen! #tua   

COPYRIGHT @ 2023 KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN   .   ROTIA   .   PRKL  .  TIETOSUOJASELOSTE