Blogikirjoitus

Podcast ja asiakaslähtöinen sisältömarkkinointi, osa 1

24 lokakuun, 2019

10 hyvää syytä hyödyntää podcastia yrityksen sisältömarkkinoinnissa


Asiakaslähtöisen sisältömarkkinoinnin merkitys on ymmärretty hyvin yrityksissä. Podcasteista tuntuvat kohisevan kaikki. Jos haluat tietää, miksi näiden kahden yhdistäminen voisi olla yrityksesi markkinointiviestinnän kannalta sangen järkevä toimenpide, jatka ihmeessä lukemista!

Sisältömarkkinoinnin hunajapurkilla on tungosta

Yrityksissä ymmärretään, miksi asiakaslähtöinen sisältömarkkinointi on tärkeää: tuottamalla kohderyhmälle aidosti hyödyllistä sisältöä rakennetaan brändiä ja sitoutetaan asiakkaita – sekä generoidaan himoittuja liidejä. Yritykset tuottavatkin ahkerasti blogipostauksia, ladattavia oppaita ja jos jonkinlaista sisältöä lukuisiin somekanaviinsa.

Ongelma on, että kun kaikkien käpälät hamuavat samoja hunajapurkkeja, on todennäköistä että moni jää vain nuolemaan näppejään! Jotain uutta ja erilaista pitäisikin keksiä, tuumaillaan monessa markkinointitiimissä.

Samaan aikaan podcast-huumalta on harva välttynyt: niitä paitsi kuunnellaan ahkerasti, niistä myös puhutaan, kohistaan ja spekuloidaan. Suosituimmista podcasteista on tullut ilmiöitä, jotka keräävät miljoonia kuuntelijoita.

Monikanavaisessa sisältöviidakossa vaeltava markkinointijengi onkin havahtumassa podcastien tarjoamiin viestintä- ja markkinointimahdollisuuksiin. Podcastit ova mitä mainioin sisältömarkkinoinnin kanava: kiinnostavalla sisällöllä uidaan kohderyhmän korvakäytäviin delfiinin eleganssilla ja käynnistä jää kuulijan mieleen vähintäänkin merinisäkkään kokoinen muistijälki!

Miksi kannattaa ottaa podcast osaksi sisältömarkkinoinnin työkalupakkia?

1. Podcasteja kuunnellaan enemmän kuin koskaan

Podcasteja kuunnellaan ahkerasti ja kuuntelijoita löytyy lähes kaikista ikäryhmistä. Radiomedian tutkimuksen mukaan kuluneen kuukauden aikana podcasteja on kuunnellut miljoona suomalaista eli melkein kolmasosa kaikista 15–64-vuotiaista!

2. Kuuntelijoiden määrä kasvaa

Esimerkiksi Facebookin käyttäjämäärät ovat laskussa (lue aiheesta lisää esimerkiksi sosiaalisen median asiantuntijan Harto Pönkän blogista), mutta podcastien kuuntelijoiden määrä vain kasvaa: neljännes suomalaisista aikoo lisätä lähitulevaisuudessa podcastien kuuntelua. Nyt onkin mitä mainioin aika aloittaa yrityspodcastin tekeminen!

3. Ole edelläkävijä

Blogeja on satoja miljoonia ja YouTube-kanaviakin kymmeniä miljoonia. Apple Podcasts kertoo sen sijaan palvelustaan löytyvän vain 550 000 podcastia. Jokaista podcastia kohden löytyy siis tuhansia blogeja ja satoja YouTube-kanavia!

4. Miltä brändisi kuulostaa

Podcastin avulla brändisi saa auditiivisen ulottuvuuden ja sen äänensävy konkretisoituu: millaisia tarinoita kerrot asiakkaallesi ja millaisella äänellä sen teet.

5. Jätä muistijälki

Sosiaalisessa mediassa asiakkaasi kohtaavat brändisi sirpaleina, mutta rakkaudella tehty kuuntelijalähtöinen podcast sitouttaa kohderyhmäsi kuluttamaan pitkiäkin sisältöjä. Podcastissa voit todella syventyä kertomaan kiinnostavia ja hyödyllisiä tarinoita yleisöllesi.

6. Käyttäjälähtöisyys

Sen lisäksi, että tuotat aidosti kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä, jätät myös kuuntelijan kädet vapaiksi. Usein podcasteja kuunnellaan muun toiminnan ohessa. Videoiden ja blogien kuluttaminen autoillessa, iltalenkillä ja kotitöitä tehdessä ei onnistu – ainakaan jos haluaa selvitä kunnialla tai hengissä!

7. Podcast osallistaa aidosti

Podcastia tehdään joukolla: tuotantotiimin lisäksi voidaan osallistaa kollegoita, kiinnostavia asiantuntijoita ja asiakkaita. Erilainen yhdessätekeminen hitsaa yhteen ja antaa uusia näkökulmia sekä työhön, toimintatapoihin että yhteisön toimijoihin.

Hyödynnä työyhteisösi osaajia, sidosryhmiesi asiantuntijoita ja asiakkaidesi kokemuksia podcastin sisällöntuotannossa!

8. Podcast taipuu moneen

Haluatpa generoida liidejä, profiloitua alasi ykkösasiantuntijaksi, rakentaa työnantajamielikuvaa tai kasvattaa brändisi tunnettuutta – valintasi on podcast!

9. Podcastaus on teknisesti helppoa

Tarvittava teknologia on kaikkien ulottuvilla, se on edullista (tai jopa ilmaista) ja helppoa käyttää.

10. Podcastin tekeminen on hauskaa

Ideointi ja suunnittelu vaativat heittäytymistä ja avointa mieltä, koska parhaat ideathan löytyvät yleensä ei-niin-hyvien, hullujen ja täydellisen järjenvastaisten ideoiden joukosta! Kaikkien muiden hyvien puolien lisäksi podcastin tekeminen onkin myös hauskaa!

***

Lukaise podcast-kirjoitussarjamme osa 2: 3 tärkeää strategista tavoitetta podcastin perustana. Voit myös tutustua Rotian omaan Kauppakatu 14 -podcastiin Spotifyssa! Ja kerromme lisää tarjoamistamme podcast-palveluista täällä.

Jos haluat keskustella, sopisiko podcast osaksi yrityksesi sisältömarkkinoinnin palettia, jätä yhteystietosi yhteydenottolomakkeella tai soita suoraan Rotian podibuilderille Tepolle numeroon 050 496 1224!

 

Marita Hurme

Maatu on podcast-addikti, jonka ammatillinen identiteetti rakentuu palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi -kolmiyhteyden varaan. P.S. Hän on myös porilainen! #tua   

COPYRIGHT @ 2024 KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN   .   ROTIA   .   PRKL  .  TIETOSUOJASELOSTE