Blogikirjoitus

Millaiset ovat myyvät kotisivut?

kesäkuu 11, 2020

Myyvät kotisivut – millaiset ne oikeastaan ovat ja mikä on niiden rooli yrityksen markkinoinnin kokonaisuudessa? Tässä kirjoituksessa käydään läpi, miten yrityksen näkyvyys Googlessa, sosiaalisen median presenssi ja verkkosivu rakentavat tehokkaan myyntisuppilon.

***

Uusien verkkosivujen tilaamista suunnittelevat yritykset miettivät yllättävän harvoin sivun roolia myynnin työkaluna – tai ylipäätään osana markkinoinnin kokonaisuutta. Uuden verkkosivun tekeminen (tai vanhan uudistaminen) sitoo aina resursseja ja yrittäjän on tärkeää käyttää kaikki voimavaransa niin tehokkaasti kuin mahdollista. Verkkosivujen suunnittelun ytimessä pitäisikin olla se, miten ne valjastetaan helposti tehokkaaksi myynnin apuriksi ja osaksi yrityksen muuta markkinointia.

Tutustu tarjouksemme: Vuoden 2020 aikana tilatuille, budjetiltaan yli 2500€ kotisivulle kolmen kuukauden Facebook-kampanjan kaupan päälle!

Näkyvyys Googlessa

Suomalaiset tekevät vuorokaudessa kymmeniä miljoonia Google-hakuja. Iso osa googlaajista ei siirry ensimmäistä hakutulossivua pidemmälle tai edes klikkaa kovin monta hakutuloslinkkiä. Onkin tärkeää, että yrityksen verkkosivusto nousee mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksista, jotta sinne saadaan uusia potentiaalisia asiakkaita.

Verkkosivuston sijoitukseen Googlen hakutuloksissa vaikuttaa moni asia, kuten laadukas teksti- ja kuvasisältö, helppokäyttöisyys ja loogisuus, aktiivinen päivittäminen, korrektit metatiedot sekä tekninen toimivuus.

Tällaisen maksuttoman eli orgaanisen näkyvyyden saavuttaminen vaatii yleensä yritykseltä resursseja ja tapahtuu hitaasti tuottamalla aktiivisesti sellaista sisältöä, joka on paitsi hakukoneoptimoitua myös aidosti sivustolla kävijää kiinnostavaa.

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi Google tarjoaa monenlaista mainostamisen muotoja, niistä voit lukea lisää täältä.

Sosiaalinen media

Yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannon voi jakaa kahteen: maksuttomaan ja maksulliseen sisältöön. Kummallakin sisällöllä kannattaa ohjata kävijöitä yrityksen verkkosivuille. Maksuttomilla julkaisuilla silloin tällöin, mutta maksullisilla mainoksilla aina. Mainoksia suunnitellessa pitääkin tarkkaan miettiä, minkä toiminnon mainoksen klikkaajan halutaan verkkosivuilla tekevän – ja tehdä tästä toiminnosta mahdollisimman selkeä ja helppo.

Esimerkiksi Facebook-mainoksessa tulee olla selvä toimintakutsu, jolla kannustetaan mainoksen näkijää vaikkapa tutustumaan tarjoustuotteiden valikoimaan verkkosivustolla. Ja kun potentiaalinen asiakas klikkaa mainoksen linkkiä, hän siirtyy verkkosivuston sivulle, joka on räätälöity varta vasten vastaanottamaan ko. mainoksen kautta tuleva kävijä.

Laskeutumissivu

Kun yritys käyttää resursseja siihen, että sivusto nousee korkealle Googlen hakutuloksissa, ohjaa sinne liikennettä sosiaalisen median kanavista ja tekee maksullista digimarkkinointia, on tärkeää että kävijä saadaan tekemään jokin tarkkaan suunniteltu myyntiä edistävä toimenpide. Tällaisia toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi yhteydenottopyyntö, tarjouspyynnön jättäminen tai ostotapahtuma.

Mainoksen pariksi pitäisikin aina miettiä laskeutumissivu, joka on varta vasten räätälöity vastaanottamaan tietyn mainoksen kautta verkkosivustolle tuleva vierailija. Laskeutumissivun pitää olla visuaalisesti ja sisällöllisesti linjassa mainoksen kanssa, tehdä mainostettu toimenpide helpoksi ja selkeäksi suorittaa.

Sellaiselle kävijälle, joka ei ole vielä valmis jostain syystä tekemään haluttua toimenpidettä, kannattaa tarjota mahdollisuus tutustua tarjottuun tuotteeseen/palveluun, yritykseen ja sen toimintatapoihin paremmin. Laskeutumissivulle voi laittaa linkin esimerkiksi asiakastarinoihin tai yrityksen koko tuotevalikoimaan. Tämän tarkoituksena on vakuuttaa verkkosivulla vierailija siitä, että yrityksellä on tarjota hyödyllinen ratkaisu hänen ongelmaansa ja kyseessä ylipäätään on luotettava ja osaava yritys.

Dataa myynnille

Myynnin on järkevää kerätä myös sellaisten potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja, jotka eivät välttämättä ole vielä valmiita suorittamaan varsinaista ostotapahtumaa, mutta joita yrityksen tarjoama tuote tai palvelu kiinnostaa. Suosittuja keinoja ovat esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, maksuttoman oppaan lataaminen tai webinaariin osallistuminen.

Verkkosivusto kerää lisäksi koko ajan verkkosivun kävijöistä monenlaista dataa, jota voi hyödyntää muun muassa yrityksen markkinoinnissa ja jälkimarkkinoinnissa.

Lopuksi

Yrityksen verkkosivuston suunnittelun lähtökohdan pitäisi aina olla se, miten sivusto saadaan palvelemaan tehokkaimmalla mahdollisella tavalla myyntiä. Jos haluat verkkosivusi toimivan tehokkaana myynnin työkaluna ja oppia siinä samalla Facebook-markkinointia, tutustu tarjoukseemme.

Jos mieltäsi jäi kaihertamaan kysymyksiä tai haluat muuten vain keskustella siitä, olisiko meillä tarjota ratkaisuja yrityksesi markkinointihaasteisiin, älä epäröi ottaa yhteyttä! Yhteydenottolomakkeemme löytyy täältä ja puhelimitse voit kysyä lisätietoja Kallelta numerosta 044 987 8506!

Marita Hurme

Maatu on podcast-addikti, jonka ammatillinen identiteetti rakentuu palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi -kolmiyhteyden varaan. P.S. Hän on myös porilainen! #tua   

COPYRIGHT @ 2019 KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN   .   ROTIA   .   PRKL  .  TIETOSUOJASELOSTE