Blogikirjoitus

Kaikki on hyvin. Aitous markkinoinnissa.

lokakuu 31, 2019

Kaikki on hyvin. Vai onko? Aitous ja rehellisyys markkinoinnissa – sekä elämässä noin yleensäkin.

Olen tässä viime aikoina törmännyt pari kertaa samaan asiaan ja aiheeseen eli rehellisyyteen sekä avoimuuteen. “Aika” lavea aihe juu –  ja monimuotoinen sekä kiinnostava. Ensimmäisen kerran asia nousi esille erään yhteistyökumppanin kanssa käydyssä automatkakeskustelussa, kun puhuttiin siitä, että kannattaako olla avoin kun on ”työroolissa” asiakkaiden kanssa. Toisen kerran asia nousi esille ystävän Facebook-päivityksessä, jossa hän oli kuullut jonkun sanoneen, että ”työelämän haasteista (ongelmista ja vaikeuksista) tulisi puhua (ääneen)”. Tästä olen vahvasti samoilla linjoilla molemmissa kohdin ja sanon, että kyllä kannattaa! 

 

Siksi pyrin toimimaan avoimesti ja rehellisesti.

Miksi? Ensinnäkin puhuminen helpottaa. Turha kätkeä tunteita ja ahdistusta sisään, koska se uuvuttaa. Toiseksi ollessasi avoin, olet myös inhimillisempi sekä helpommin lähestyttävä. Joku kyynikko nyt varmaan sanoo, että on hyvä ”saalis” kun on avoin. Varmasti näinkin on, mutta jos kyseistä toimintaa huomaa kannattaa olla itsekin rehellinen ja mainita asiasta sekä lopettaa “yhteistyö”.

 

Woolman toimari Juha Harju, sanoi joskus aikoinaan tälläisen viisauden: ”Mukavien pennityömien ja rahaa omaavien kusipäiden kanssa voi tehdä hommia hetken, mutta vain hetken. Sitten vaan on lopetettava, koska touhu on joko kannattamatonta tai kuluttavaa.”. Tuolloin keskustelu ei koskenut nyt kyseessä olevan kirjoituksen aihetta, mutta sopii tähänkin yhteyteen eli on oltava tai opittava olemaan rehellinen niin itselle kuin kumppanille tai vastapuolelle.

 

Miksi me sitten ei olla avoimia ja rehellisiä vaikkapa siitä asiasta, että ei välttämättä mene hyvin? Tai jos ei tunnu siltä, että hommat luistaa ja yhteinen kemia puuttuu? Miksi me esitetään muuta kuin tilanne on – tai itse ollaan? Usein kuulee ja huomaa ihmisten puhuvan toisilleen täysin muuta kuin tietää asioiden olevan. Mitä me suojellaan? Miksi me näin toimitaan? Olen välillä myyntitilanteessa joutunut pohtimaan, että tämä tuntuu jo nyt vaikealta vaikka vasta neuvotellaan yhteistyöstä. Millaista yhteistyö on sitten jos/kun aletaan hommiin? Miksi en siis heti sano, että nyt tuntuu siltä ettemme ymmärrä toisiamme ja varmaan olisi hyvä etsiä kumppani muualta. Niin…..

 

Sosiaalipsykologi Janne Viljamaa pohtii Aamulehdessä https://www.aamulehti.fi/a/200699011 seuraavaa: ”Ihminen valehtelee saadakseen itselleen jotakin etua, harhauttaakseen tai luodakseen asioista todellisuutta kauniimman kuvan.”. Me siis haluamme näyttää haluttavimmilta, miksipä ei. Mutta onko tarpeen olla jotain muuta kuin todella olet?

 

Itse olen tullut siihen tulokseen, että ei tarvitse olla kuin oma itsensä – se on vapauttavaa. Myöskin näin ammatillisesti markkinointi-ihmisenä olen täysillä samaa mieltä. Jos teeskentelet niin se näkyy tai teeskentely vähintään paljastuu jossain vaiheessa. Vaikka tässä eletään maailmassa, että ihmiset tyrkyttää itseään mitä ihmeellisimmillä tavoilla, niin lopulta aitous on seikka mitä me arvostetaan. Ja toinen on rehellisyys, joka on ulkomailla kovaa valuuttaa – suomalainen kilpailuetu.

 

”Meidän täytyy jatkuvasti osoittaa, että todella pärjäämme ja olemme taitavia. Tämä taas synnyttää tarpeen uskoa myös omia liioitteluja, pieniä valheita ja kaunisteluja.” on emeritusprofessori Markku Ojanen näkemys asiasta jo edellä mainitussa artikkelissa. Tämä on jonkinlainen ajan kuva ja meno. Illuusio jostain muusta kuin olemme. Siksi kai burnout ja mielialalääkitys on myös ajankuva. Pitääkö olla?

Aitoudesta ja rehellisyydestä esimerkkinä on ihan yksinkertaisesti tämä meidän putiikki Rotia PRKL. Silloin kun aloitettiin niin alusta pitäen ollaan oltu rehellisiä ja se toiminta vaan vahvenee. Mielikuvan suhteen ei taas oltu ihan niin avoimia kuin olisi voinut olla – piiloteltiin tuota meidän virallista PRKL osaa, joka on itseasiassa ollut se Rotia -nimeä vahvistava osio. Enää ei piilotella! Päinvastoin 🙂

Vaikka olisikin rehellinen niin toista on hyvä kunnioittaa, eikä tarvitse olla töykeä. Kunnioitus voi olla myös rehellisyyttä se ei tarkoita aina perseennuolemista. Lopuksi onkin hyvä sanoa, että olkaa omia hersyviä tai änkyröitä persoonia ja koskee yhtälailla yrityksiä. Olkaa rehellisiä myös ympäristölle, mutta kunnioittakaa ihmisiä.

Teppo Haapasalo

Rotia PRKL:n innostuva ja innostava mahdollistaja (lue: myyntimies ja toimari). Asiakaslähtöinen filmin tekemisenosaaja. Kahden mahtavan mukulan iskä. Liverpool FC:n kannattaja – YNWA. Levy ja musadiggari. Kitaristi ja suunsoittaja. Karatesoinnin mustavyö.

COPYRIGHT @ 2020 KAIKKI OIKEUDET PIDÄTETÄÄN   .   ROTIA   .   PRKL  .  TIETOSUOJASELOSTE