Brändäys on sana jolle koitin jossain vaiheessa “epätoivoisesti”, jopa maanisesti – ja varmaankin kollegoideni mielestä rasittavuuteen asti – keksiä suomenkielistä termiä. Lopulta me puhuttiin yritysmielikuvasta, mutta edelleen se brändi-sana esiintyi keskustelussa. Tajusin ja totesin, että mitäpä sitä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan yhden termin kanssa. Sitä paitsi onhan tuo yritysmielikuva jo terminä olemassa, joten on turha leikkiä nokkelaa. Oleellista kuitenkin on se, että ihmiset ymmärtää mistä on kyse kun brändistä puhutaan. Brändi on niin laaja käsite ja paljon muuta kuin pelkkä mielikuva yrityksestä, että mennään sillä, eikä keksitä uusia termejä tähän hätään.
En ole mikään brändäyksen tai brändistrategian erikoismies, mutta syy miksi aiheesta halusin kirjoittaa on se, että meille Rotia PRKL:ssä asia on tärkeä meidän oman tuotteistamisen, palveluiden – ja etenkin palvelumme takia. Meille tärkeää asiakkaiden brändin rakentamisessa on se, että he saavat käyttöönsä hyvän lähtökohdan oman brändinsä (yritys, tuote, palvelu jne.) rakentamiseen. Me ymmärretään myös se seikka, että ei brändiä yksi mainostoimisto tee, eikä myöskään brändi synny itsestään. Miten me sitten nähdään brändi ja mikä se meidän “kakku” sen ympärillä on?
Brändi luo mielikuvia.
Vaikuttajamarkkinointitoimisto Hypementin blogissa brändäys on kiteytetty hienosti “Brändäys tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään saamaan asiakkaille toivotunlainen mielikuva. Se on prosessi, jolla annetaan merkitys ja tarkoitus yritykselle, tuotteelle tai palvelulle.” . Nämä ovat lähtökohdat joista mekin lähdetään liikkeelle. “Toimenpiteitä joilla pyritään saamaan toivotunlainen mielikuva” ja toimenpiteet perustuvat yrityksen strategiaan. Brändi kun ei synny tuosta vaan ja itsekseen, eikä sitä millään poppaskonsteilla rakenneta. Taustalla tulee olla mahdollisimman selkeä liiketoiminnastrategia jonka kautta brändiä ruvetaan synnyttämään. Strategian merkitys markkinoinnin suunnittelussa esiintyy varmasti jokaisen markkinoinnin suunnittelijan puheissa – ei siis tässäkään olla keksimässä pyörää uudestaan.
“Brändi on se logo” ja on usein asia mikä ihmisille tulee brändistä puhuttaessa ensimmäiseksi esille. Näin ollen usein brändiuudistuksesta puhuttaessa, toteutetaankin “vain” ilmeeseen liittyviä muutoksia, vaikka brändi on paljon muuta kuin ilme, värit ja typografia. Kasvumarkkinointitoimisto Advance B2B:n blogissa on selkeä “listaus” siitä mitä kokonaisuus nimeltä brändi sisältää. Karkeasti jaoteltuna brändissä on kyse asioista joita voit strategian avulla ohjata haluamaasi suuntaan ja asioita joihin et voi mitenkään itse vaikuttaa.
Palvelumuotoillen kohti brändiä
Miten me sitten toimitaan? Me otetaan mukaan yrityksen asiakas heti alkuun kun brändäystä lähdetään synnyttämään tai elvyttämään. Hyödynnetään siis palvelumuotoilun metodeja kun lähdetään liikkeelle. Näin toimittaessa ja kysyttäessä mitä yrityksen asiakkaat ajattelevat, saadaan tietoa ja vältytään arvailuilta. Me kuunnellaan heitä ja Sinua.
Kun lähdetään synnyttämään eli brändätään aloittavaa yritystä, tuotetta tai palvelua, palvelumuotoilun lähtökohdat ovat toki erilaiset, kuin elvyttäessä jolloin etsitään vaikka uutta suuntaa jumittuneeseen tilanteeseen. Silti asiakkaiden mukaan tuominen on yhtä oleellista kuin yrityksen itselleen asettama liiketoiminnan strategia.
Koska brändiin liittyy niin monet ja moninaiset asiat on siis hyvä lähteä liikkeelle omasta itsestä ja pohtia miltä haluan näyttää ja kuulua sekä tuntua. Tässä strategian merkitys on oleellista ja sen laatiminen on myöskin hyvä työkalu. Sen jälkeen kannattaa kysyä asiakkailta – potentiaalisilta tai olemassa olevilta, mitä mieltä he ovat.
Mikäli Sinusta tuntuu, että juuri me ollaan oikeanlainen porukkaan auttamaan Sinua mainituissa hommissa niin laita meikäläiselle sähköpostia tai soita 050 496 1224 tai pistä WhatsApp-viesti. Sovitaan tapaaminen ja jutellaan.

